Střídavá péče

Středa v 15:27 | donPepe |  Úvahy
Střídavá péče se stala oblíbenou mantrou systému jako nejlepší řešení pro děti. Ale je tomu tak skutečně ? Mně to přijde jako nejvhodnější řešení pro dospělé. Působí to na mě jako vytvoření si alibi nebo obhajoby - vždyť jsme se dohodli, dítě bude mít oba rodiče, a to je pro něj to nejlepší. Jsou případy, kdy to rozhodně platí, ale existují samozřejmě takové, kdy by bylo lepší svěřit jednomu rodiči.
Kdyby se opravdu hledělo na zájem dítěte, vypadala by střídavá péče následovně. Dítě by bydlelo ve stejném bytě ve stabilním prostředí a střídali by se u něj naopak rodiče. Což je samozřejmě utopie.
Nejlépe asi funguje těsně po rozsudku. Dítě pendluje po jednom týdnu mezi rodiči, většinou ve stejném městě. Sžívá se s novou situací, oba rodiče se snaží být ohleduplní. Často dítěti věnují více času, když je u nich, snaží se ukázat, jak jsou rozumní a dokázat si, jací jsou výborní rodiče. Po čase může přijít na řadě soutěživost, kdo je vlastně ten lepší rodič. Dítě může využít k materiálnímu obohacení nebo ústupkům - u mámy můžu, táta mi to dovolil. Zde by měla fungovat spolupráce a společný postup. Ale už to kolikrát není jen o rodičích toho konkrétního dítěte nebo dětí. Už jsou na scéně další partneři a partnerky. Každý má na výchovu jiný názor. V horším případě se někdo odstěhuje do jiného města a dítě začne pendlovat po dvou týdnech z města do města, dvě školy, různí kamarádi, různé prostředí. To je nejlepší pro klidné dětství a dospívání ? Je to nejlepší pro dítě nebo pro rodiče, kteří si chtějí dokázat, jak jsou skvělí ?
Další úskalí čeká v rodinách, kde dojde k narození dalšího potomka z nových vztahů, kdy se pak rodinná ekonomika dostává do úzkých. Když se k tomu přidá například ztráta zaměstnání, úraz, nemoc nebo rozchod s novým partnerem jen u jednoho z rodičů, může nastat emocionální kolotoč.
V současném trendu rozhodování soudů časem dojde ke kumulaci střídavých péčí. Každý partner má ze svých bývalých vztahů ve střídavé péči své dítě nebo děti a mají ještě dalšího potomka spolu v nových vztazích. A až se rozjedou, bude zase střídavka ? Sestavit více rodinný harmonogram a pravidla střídavých péči je po té velký oříšek.
Většinou to končí tak, že až dítě dospěje do věku teenagera, zažádá si samo o úpravu a svěření do péče jednoho rodiče. Možná to je i dobou, žijeme v době sdílené. Sdílená ekonomika zasahuje do všech odvětví. A střídavá péče je technicky sdílení dětí s bývalým partnerem dle daného harmonogramu.

Dříve byly děti automaticky svěřovány do péče matky, nyní zase převládá střídavá péče. Ode zdi ke zdi. Možná se dočkáme i rozumného postupu rodičů i soudů a posuzování případů individuálně. I když v současném trendu práv dětí, kdy pracovnice OSPOD dle metodických příruček učí děti při výslechu lhát, protože přeci mají právo lhát, mají právo chodit za školu, užívat alkohol nebo drogy (skutečně je to tak), se můžeme dočkat i zcela nepředvídatelných postupů a absurdních rozhodnutí.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Baruschka Baruschka | E-mail | Web | Středa v 16:29 | Reagovat

Já bych střídavku pro své děti brala...
Já bych měla dobu na výchovu, on by měl dobu na rozmazlování :-)
Popravdě, už chvilku přemýšlím, že se vzdám dcery ve prospěch jejího otce. Ať si to užije i on.
Stejně jí vidím jen každý druhý víkend, protože intr a táta, jen jsem ta, která to musí platit a tatínek se jen veze.
A není to sranda, je to tři a půl tisíce měsíčně za intr a k tomu dvě cesty a kapesné měsíčně, pak třeba školní výlet, za pět tisíc.
Taky budu v nejbližší době platit uniformu, což se může vyšplhat na desítku.
Když jsem chtěla příspěvek na tábor, dostala jsem tři splátky po dvou stovkách.
Příští rok budu platit řidičák za devítku...
A alimenty?
Dva a půl měsíčně...
Co já bych dala za střídavku...

2 donPepe donPepe | Středa v 18:16 | Reagovat

Jak to tak čtu, tak by tatínek neměl zájem, ale je to hrůza někdy od bývalých partnerů, mělo by být normální, že o náklady navíc ve vzdělání se podělí rovným dílem. Jinak u chlapů pak v dalších vztazích rozhoduje nová partnerka :)

3 Baruschka Baruschka | E-mail | Web | Středa v 18:48 | Reagovat

[2]: Hele, můj bývalý si ji každý druhý týden bere.
V tomhle si nestěžuju.
Koupí lístky na koncert, koupí propisky, batoh do školy, ale všechno jen ty drobnější výdaje...
A přitom má příjem jako celá naše rodina dohromady, bydlí ve svém a nemá jinou vyživovací povinnost.
A nemá babu.
Ale nechápe, k čemu bude jeho dceři maturita a už mě stihl obvinit z toho, že jsem jí na maturitní obor dala proto, abych déle brala alíky :-)
No, kdybych to tušila, tak dcerku nechám flákat a nakonec jí dám na dvouletou rodinku :-)

4 klavesnicetuka klavesnicetuka | Web | Středa v 19:01 | Reagovat

[3]: ty jo, nemáš to snadné:-)

jinak kamarád se rozvedl a děti mají ve střídavé péči - týden u něj, týden u matky a říkal, že to je na prd, že děti pořádně neví, kde mají domov...
vlastně každého koho znám se střídavou péči to nepovažuje za nejlepší řešení ale v podstatě neví, co je nejlepší řešení..

5 donPepe donPepe | Středa v 19:21 | Reagovat

[4]: tak asi nejlepší je vybrat si partnera(-ku) s kterým se nerozjedu, což se v dnešní době nenosí, jakýkoliv náznak problému a jdou od sebe. Ale jinak to je přesné, vymysleli to jako rodiče, že je to nejlepší, ale praxe ukázala, že to je pro děti minimálně zmatečné. Nehledě na to, že vztahy se vyvíjejí a děti se berou jako argument a páku ve střídavce úplně stejně jako u svěření jednomu rodiči.

6 donPepe donPepe | Středa v 19:22 | Reagovat

[3]: Tak potom to nechápu, ale zřejmě to nebyl zrovna vhodný partner pro rodinný život.

7 donPepe donPepe | Středa v 19:26 | Reagovat

A samozřejmě, že dochází k situacím, kdy je jeden sourozenec ve střídavce a druhý ne. taky neprospívá vztahu mezi nimi.

8 Eliss Eliss | Web | Středa v 19:52 | Reagovat

Je smutné, že neshody mezi rodiči odnese dítě, které za nic nemůže a často ho to poznamená na celý život...

9 Hrobárova Dcéra Hrobárova Dcéra | Web | Středa v 20:18 | Reagovat

K tejto téme bol dobrý článok:
https://psychologie.cz/dite-se-dvema-osobnostmi/
V týchto žabo-myších vojnách sú deti až druhoradé, na prvom mieste je záujem rodičov vydupkať si svoje. Udivuje ma, že aj napriek názorom odborníkov sa k tejto možnosti súdy prikláňajú tak často, pri tom je zjavné, že sa to míňa účinku..

10 Víla Víla | Web | Středa v 22:26 | Reagovat

Já jsem se teď setkala s chlapcem, který si nemohl střídavou péči vynachválit. Ovšem jeho rodiče očividně taky nejsou úplně hloupí, takže bydlí ve stejném domě, jen v jiném patře. Chlapec se tak nemusí stěhovat s věcmi, zajde si kam potřebuje, a říkal, že si aspoň vždycky týden odpočine od mámy, pak zase týden od táty a vůbec se tak s nimi nehádá, i když je v pubertě.

Tohle je však světlá výjimka, s tvým článkem jinak naprosto souhlasím. V praxi jsem se totiž setkala i s holčičkou školního věku (!), jejíž rodiče se přestěhovali 400 km od sebe a střídali si ji po měsíci. To jsem si ťukala na čelo...

11 padesatka padesatka | E-mail | Web | Středa v 22:43 | Reagovat

[1]: Taky jsem svému Ex navrhla střídavou péči. Já měla Druhorozeného tři roky, tak teď ty. Myslel si, že si dělám srandu...:) ale já to myslela vážně. Synek k němu nechce ani na víkend, tak je furt se mnou...velmi náročné...!

12 Jana Jana | E-mail | Web | Čtvrtek v 4:59 | Reagovat

To s pracovníci OSPOD je velice zajímavé. Mam Goolit nebo mi usnadní práci a doporučíš zdroj informace? :) co se týká střídavě péče ... naši byli každý na jiné straně republiky a po rozvodu jejich jsem se rozhodla,ze dokud dítě ne výletů z hnízda, tak se nerozvedeme s manželem. Nakolik to bude mít úspěch a jak to bude vypadat následující XX let ... to je otázka :)

13 Bloud. Well Bloud. Bloud. Well Bloud. | Web | Čtvrtek v 7:47 | Reagovat

Též by mě zajímala ta příručka.

Mrkněte na cochemskou praxi, ať si trochu projasníte obzory.

14 Bloud. Well Bloud. Bloud. Well Bloud. | Čtvrtek v 7:52 | Reagovat

Ještě jsem se chtěla zeptat, kde jste se dočetl, že střídavá péče převládá?

15 donPepe donPepe | Čtvrtek v 7:53 | Reagovat

[8]: To ano, ale bylo to vždy. Držet rodinu pohromadě za každou cenu asi taky není řešení. Ale soudržnost rodiny neustále klesá ...

16 donPepe donPepe | Čtvrtek v 7:54 | Reagovat

[9]: Je to prostě moderní, vydávané dospělými za nejlepší řešení. Dokonalé řešení neexistuje, ale střídavka prostě je jen alibi pro rodiče.

17 donPepe donPepe | Čtvrtek v 7:58 | Reagovat

[10]: Jak píšeš, pochvaluje si neb se nestěhuje. opravdu ojedinělý případ. Jinak si ti rodiče sami před sebou dokazují, že se po rozvodu umí dohodnout, jak jsou vlastně úžasní a dělají to pro dítě, při tom to dělají pro sebe, pro svůj dobrý pocit a ospravedlnění.

18 donPepe donPepe | Čtvrtek v 8:00 | Reagovat

[11]: Tak přeji hodně sil do dalších let :)

19 donPepe donPepe | Čtvrtek v 8:04 | Reagovat

[12]: Právě, že emocionální hladina vztahů je velmi proměnlivá. Na něčem se dohodnete, ale přijde nějaký vnější faktor a je to v háji. Jinak to s OSPODem - já jsem se to nejdřív dozvěděl neoficiálně, jaké jsou "metodické" tlaky ze shora, nelíbí se to ani některým pracovnicím samozřejmě. Nevím, jak naplno se k tomu hlásí na veřejnosti, ale třeba o tom mluvil v rozhovoru před pár dny primátor Jablonce p. Bietl, když probírali programové priority v kraji, myslím že v MF dnes.

20 donPepe donPepe | Čtvrtek v 8:05 | Reagovat

[14]: Ne přímo převládá, ale preferuje se a prezentuje jako nejlepší řešení.

21 donPepe donPepe | Čtvrtek v 8:12 | Reagovat

[13]: Možná to není přímo metodická "příručka", ale pokyn ze shora určitě, vnitřně s tím nesouhlasí řada pracovnic OSPOD. Nevím, jak se k tomu hlasí a přiznávají trend. Já to mám přímo od nich jako sdělení během rozhovoru. Nedávno o tom mluvil lídr ODS v Libereckém kraji p. Bietl v rozhovoru v MFDnes.

22 donPepe donPepe | Čtvrtek v 8:16 | Reagovat

[13]: Samozřejmě znám. Super idea. K tomu jen poznámka. Jedna věc je mít dohodu a mít ji posvěcenou soudem, druhá je její vymahatelnost a řešení, když přestane fungovat. U těchto dohod často funguje dobře z počátku, ale časem při působení dalších vnějších vlivů schopnost dodržovat klesá. A to je další problém v ČR - vymahatelnost práva. Můžete mít dohodu, rozsudek, ale když si druhá strana postaví hlavu, vymahatelnost nikdo nechce řešit nebo je to velmi zdlouhavý proces ...

23 donPepe donPepe | Čtvrtek v 8:38 | Reagovat

[13]: Př. z mé praxe - dohoda mezi rodiči, bývalý druh stále nedodržoval, komunikoval agresivně, ale pracovnice OSPOD byla stále na jeho straně, protože i když nedodržuje co má, má přece právo se vídat s dítětem dle svého uvážení ?! samozřejmě je to i v lidech, ale místo nezávislosti tu máme chaos.

24 Milan Milan | Včera v 13:42 | Reagovat

Požadavek na střídavou péči je jen zoufalou reakcí na situci, kdy se více než polovina manželství rozvádí a v 92 procentech případů jsou pak děti svěřeny do péče matky a otcové nemají šanci se s dětmi vůbec stýkat.

25 donPepe donPepe | Včera v 17:12 | Reagovat

Na rozchodu se podílejí vždy oba. Problémy nevzniknou samy o sobě, prevence výběru vhodného partnera by prospěla všem. Jinak naše soudy vždy rozhodují tendenčně a vymahatelnost je na nízké úrovni. A netýká se jen rozsudků o dětech.

26 slunecnyden slunecnyden | Web | Včera v 17:58 | Reagovat

Já bych střídavou péči nezatracovala. Viděla jsem rodinu, kde se opravdu střídali u dětí v jednom bytě. Vždycky přišli s batohem. Ale těch dětí bylo víc a ti dva byli rozumní. Takže lze. Střídavá péče asi nebude fungovat, pokud ti dva bydlí v jiném městě. Je nesmysl střídat školu po týdnu nebo 14 dnech. A znám rodinu, kde střídavá péče funguje, dítě je spokojené a nevykazuje žádné známky utrpení. Ale je to opět o domluvě  mezi dvěma rozumnými lidmi.

27 donPepe donPepe | Včera v 19:49 | Reagovat

[26]: souhlas, někdy to funguje a je to dobře. Článek též měl nabádat k zamyšlení, že ze začátku funguje skoro vždy, ale se změnami nových partnerů nebo právě přestěhováním se podmínky mění. a v tom případě to většina rodičů bere jako osobní útok na sebe. Rozumné, aby pohledal. Nebylo psáno k zatracování střídavky jako celku, jen popsáním nástrah, které čekají do budoucna.

28 Ivana Ivana | Web | Včera v 20:56 | Reagovat

Nevím... Vše se přece odvíjí od lidé ne od soudního nařízení. Pokud má někdo potřebu léčit si své komplexy na dětech, tak ať bude péče jakákoliv, vždycky to bude stát za ho*no.

29 Rebeka Rebeka | E-mail | Web | Dnes v 7:54 | Reagovat

To je zajímavé zamyšlení. Já mám to štěstí, že žiju s oběma rodiči :)

30 donPepe donPepe | Dnes v 7:56 | Reagovat

[28]: To v každém případě. Zřejmě si s přílišného dostatku příležitostí neumíme vybrat.

31 donPepe donPepe | Dnes v 7:57 | Reagovat

[29]: Tak by mělo být a přeji, ať to vydrží.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama