Elektronická komunikace se školou

28. června 2017 v 14:29 | donPepe |  Úvahy
Viděl jsem nedávno jednu debatu o školství, kde zúčastnění vyzdvihovali elektronickou komunikaci rodičů se školou, zejména její jednoduchost a přístupnost. Jelikož se pohybuji pracovně v různých rodinách, musím namítnout, že vše nefunguje tak skvěle. Vůbec se nebere zřetel na rodiče, kteří si s technikou moc nerozumí. U nás na Jablonecku na druhém stupni už funguje leckde jen elektronická žákovská. Za prvé se tedy prostě počítá s tím, že v každé rodině už je notebook nebo počítač a stálé připojení k internetu. Je určité procento rodin, kde tomu tak není a zároveň se to bojí přiznat, tak že vlastně ani nemají moc přehled o výsledcích svých ratolestí. Námitka, že stačí chytrý telefon nebo tablet, je pravdivá tak napůl, jelikož obslužný program je dělaný na využití na počítači. Navíc rodiče, kterým nejde ovládat a rozklikávat internet na počítači, do chytrého telefonu nepolezou. Ano, umějí si leccos vygooglit, sledovat videa, ale orientace v Bakalářích jim dělá problémy. Škola sice nabídne, že poskytne jednou za 14 dní výpis z Bakalářů, ale to je dost málo, dovědět se jednou za 14 dní prospěch. A ještě vypadá člověk na schůzkách jak negramot.
Druhým úskalím je, jako u každého podobného systému, včasné vkládání relevantních dat. Dříve rodič požádal dítě o žákovskou, otevřel ji a hned viděl od posledního podpisu, co a jak se změnilo, která poznámka je čerstvá. Dnes si vzpomene a dítě připomene, že pouze na webu. Ale zrovna u počítače někdo je a dělá na něčem, tak se koukne později. Nebo prostě zapomene. A pak se uprostřed týdne koukne na prospěch, nepozná na první pohled, kdy a jaká známka přibyla, za co byla, jak je důležitá. Musí se stejně ptát, dítě mlží, ověřitelnost informací nulová. Sdělení o třídních schůzkách muselo být podepsané. Dnes se dají prošvihnou daleko častěji.
A někteří učitelé systému též nehoví, známky ukládají nepravidelně, většinou na konci týdne. Tak že se vám může stát, že shlédnete prospěch ve středu, vše v pořádku. A v pátek odpoledne tam naskáče několik nedostatečných, vy se už nepřihlásíte, proč taky každý den, co se asi mohlo stát. A v pondělí odpoledne vám volají ze školy, co jako hodláte dělat s tím špatným prospěchem, že snad ani nesledujete známky nebo co. To je asi extrém, ale ukazuje, že když učitel nedává data včas a pravidelně, systém opět pozbývá funkčnosti. Já už naštěstí dítě školou povinné nemám, ale ještě na střední škole si pamatuji předměty, kde se známky ukázaly vždy až na konci čtvrtletí, kdy si asi učitel řekl, že by bylo dobré to tam naházet.
Asi existují školy, kde je elektronická komunikace se školou na vysoké úrovni, ale já se spíše setkal s nedorozuměními nebo pozdními informacemi, kdy škola veškerou odpovědnost předává na rodiče, kteří si ale leckdy opravdu neví rady. Věta ukaž žákovskou byla jasná, výsledky byly vidět hned a kolikrát i trest přišel vzápětí. Tak snad příští roky ukáží to lepší v elektronické komunikaci, která se liší školu od školy.

Ještě bych zmínil jednu drobnost, na třídních schůzkách rodič dostane prospěch na jednořádkovém papíru, jako jsem dostal i heslo a přihlašovací jméno. Chápu, že šetřit lesy se musí. Když ale vím, kolik jiných zbytečných papírů školství dovede vytvořit, tak si jako daňový poplatník při pohledu na ten pidipapírek říkám, kde to jako jsme ??
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Baruschka Baruschka | E-mail | Web | 28. června 2017 v 16:20 | Reagovat

Já jsem spokojená částečně.
Tedy, je spokojená ta moje část maminky pubertálního dítka na intru, ale ta část od dítka školou povinného, ta spokojená není.
Od intračky vidím, kontroluji na dálku a mám přehled, fajn.
Na základce to sice vidím taky, ale když se zeptám, jestli má úkol, řekne mi, ať kouknu na net.
Když se zeptám, co se učili, řekne mi ať kouknu na net...
Jo, máme generaci, co si nepamatuje čísla, protože jsou v mobilu, fajn.
Ale co za generaci nám roste teď?
Lidé, co budou potřebovat mail od šéfa, že mají jít do práce?
Vždyť ten mozek potřebují trénovat...

2 Heaven Heaven | Web | 28. června 2017 v 17:12 | Reagovat

Elektronickou žákovskou jsem poprvé vyzkoušela (jako žák) když jsem přišla před 8 lety do primy na gymnázium. Na začátku se nás třídní učitelka ptala, kdo nemá doma internet - a hle, všichni měli a to jsme zaostalý kraj nebo tak něco :D
My jsme měli vždycky u známky napsanou hodnotu, datum i název (třeba zkoušení, test, dú a tak)... Ale je pravda, že není povinné to vyplňovat, což jinak opravdu komplikuje život studentům i rodičům.
Pidipapírek si taky pamatuju, mamka ho vždycky vytáhla po třídních schůzkách. Sotva jsem přečetla, co tam bylo za známku (některá políčka raději zůstala prázdná :D), ale jste jsem dostala už z principu nakázáno se víc učit. Jak jinak.
Každopádně elektronické žákovské fandím. Nedá se ztratit, rodič má kontrolu 24/7 a výmluva, že třeba neumí s počítačem... To dnes patří k základní gramotnosti. Samozřejmě potřebují systémy spoustu vylepšení, protože třeba u nás, když se na konci pololetí přihlašovalo hodně lidí, spadla síť na několik dní a to byl vážně poprask. Pro mně to byla výhoda, známku z písemky jsem viděla už odpoledne (když tam náhodou byla) a nemusela jsem čekat do druhého dne, nemusela jsem si počítat průměr a nosit žádný sešit se známkama :)

3 donPepe donPepe | 29. června 2017 v 7:38 | Reagovat

[1]: Máme stejný pohled na věc, u středoškoláků chápu využití techniky, ale ti mladší by si mozek měli cvičit. Dnes už se v debatách ani nepřemýšlí, nevíš, googlíš. teda já ne, jelikož internet v mobilu nepoužívám, snažím se používat jen mozek :)

4 donPepe donPepe | 29. června 2017 v 7:42 | Reagovat

[2]: Je to trend, techniku nezastavíme. Já též poukazoval na to, že ani kantoři s tím dobře nepracují. Můžete mít superprogram, ale když údaje nezadáte včas a nebo chybně... když už se čerpají dotace na různé programy, chtělo by to vylepšovat i programy a pohodlí uživatele. Ale jak to u nás dopadá s vývojem velkých IT zakázek ... škoda slov.

5 Dominika Dominika | Web | 29. června 2017 v 16:40 | Reagovat

Jsem ze školství a řeknu to asi takto. V roce 1993 jsme měli jedno z nejlepších školství v Evropě a naši testovaní žáci dosahovali mezinárodně perfektních výsledků. Každý ministr - a že jich bylo - chtěl něco po sobě zanechat, takže to skončilo tak, že je naše školství jedna veliká tragédie, neboť se nikdo nedokáže domluvit napříč stranami. A elektronická komunikace je nesmysl, žáci taky nejsou žádní roboti, proto je nutné takové to lidské jednání.

6 donPepe donPepe | 30. června 2017 v 7:24 | Reagovat

[5]: Souhlasím. jakákoliv elektronická komunikace je příliš neosobní a ve škole má probíhat neustálá sociální interakce.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama