Někteří rodiče se asi zbláznili ...

13. listopadu 2016 v 16:38 | donPepe |  Úvahy

Mám na mysli způsoby řešení konfliktů svých dětí ve škole, na hřišti nebo prostě mimo domov a vůbec sledování a zasahování do života. Začíná to už podléháním reklamám na super důležité hračky a pomůcky, bez kterých vlastně dítě snad nemůže správně vyrůst a rozvíjet se. A pokračuje to každodenním vymydlením novorozeněte a držení ho takřka ve sterilním prostředí. Pravda, hygiena je důležitá, ale s nečistotami nebo alergeny je třeba se potkávat při vývoji imunitního systému. To už je snad důležitější nekouřit v domácnosti nebo radši vůbec. Všude dítě vozit a čas trávit nejlépe v dětských koutcích v nákupních palácích, kde pro změnu klimatizace není to pravé ořechové. A šup do školky mezi ostatní děti, kde se chodí pravidelně ven na procházky do různých prostředích. Nachlazení, nemoci, alergie. Některé ani nejedí, jelikož z domova spoustu jídel ani neznají. On nejí zeleninu, ona nesnáší maso atd. Já nevím, z osobní zkušenosti vím, že děti jsou hodně zvídavé a hladové, když energii vydají. Záleží na přípravě, podání a samozřejmě i respektu vůči rodičům nebo vůbec dospělým. U některých dětí je i problém s krátkými vycházkami, jelikož on moc nechodí, je zvyklý si hrát doma nebo na zahradě, případně si hraje s tabletem. A děťátko pak hned bolí nožičky a na případné větší vycházky do lesa ho radši učitelky ani neberou nebo je vůbec neplánují.
Rodiče vybírají školku i dle toho, zda jsou zde kamery, není nad to si kliknout a sledovat dítě ve školce, jak si hraje nebo spí. Posedlost kontrolou nad každým krokem. Doba je přece tak zlá. Myslím si, že důležité je s dětmi o rizicích mluvit, naučit je určitým způsobům jednání než je jen hlídat a vše za ně řešit. Zlých lidí je procentuálně pořád stejně, více škody nadělají samotní rodiče, když zaplavují internet fotkami a videi svých ratolestí při všech možných činnostech. Občas se něco semele, někdo upadne, rána hračkou, strčení při hře. Kdo za to může ? Jak je vůbec možné, že se něco takového stane ? Co jako hodlá školka podniknout, aby k tomu už nikdy nedošlo ? To jiné dítě je asi pěkně nebezpečné. Já si matně pamatuji, bylo to v posledním oddělení školky, kdy mi můj kamarád rozbil hlavu cihlou při hře na vojáky. Bylo to sice mimo areál. Jiný otec mě odvezl do nemocnice, rodiče pak za mnou přijeli. Nikdo z toho nedělal aféru, nikdo nikoho neobviňoval a za týden jsme si zase spolu hráli. Protože nehody se prostě stávají. Samozřejmě jestliže by nějaké dítě ostatní mydlilo od rána do oběda, tak pak školka řešení najít musí.
Stejný trend pokračuje ve škole. Nedávno jsem viděl školní řád. Můžu říct, že za ty roky zvětšil svůj obsah několika násobně. Vyjmenováno tam je snad vše, co se nesmí a za co škola po té neodpovídá. A po dalším incidentu se případně dopíše zase konkrétní případ. A když se někdo popere, co popere, jeden kopne, druhý praští, svolává se výchovná komise, protože jak je možné, že se něco takového děje ? Kdo měl dozor ? Co ty učitelé sakra dělají ? Mají přeci na děti dohlížet ? Co s tím jako škola hodlá dělat ? Hlavně na prvním stupni jsme se prali snad pořád, každou chvíli byl někdo potlučen, odřen, poznámky byly na denním pořádku. Dnes je nejčastější poznámka o tom, že dítě používalo telefon při hodině. Nevychvaluji agresivní chování a jestli více dětí ubližuje jednomu a tomu samému každý den, je zase nutnost to řešit. Ale jinak se prostě blbne a když se blbne, může se stát nehoda. Zase můj osobní příklad, dceru při bruslení strčil spolužák, zlomila si ruku. Nadšený jsem nebyl, ale hysterický scény jsem nedělal a se školou řešil pouze pojistnou událost a dceři pak dal jako bonusové kapesné. A rodiče toho spolužáky jsem též nepronásledoval.
Tak nevím, jestli je prostě taková blbá doba nebo se lidé stávají praštěnějšími. Jestli jste se jako rodiče poznali, zamyslete se. Jestli ne, gratuluji.
 

16 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Baruschka Baruschka | E-mail | Web | 16. listopadu 2016 v 15:27 | Reagovat

Já jsem si ve školce chválila, jak moje nejmenší sní všechno...
No, teď to trošku proklínám, neuškodilo by jí, kdyby byla vybíravá :-)
Ta starší zas nejí ovoce a zeleninu.
Asi se jí nelíbí konzistence :-) Sní jablko a kedlubnu, prostě to tvrdé, ale rajče nebo banán?  
Ale zas chodí v tričku a kraťasech...
No, když chce...
Moje děti nejsou svaté a když se nějaký kluk posmíval slečince za to, že bydlíme v cikánské ulici a strčil jí ze schodů, synek mu jednu napálil...
A už to byl problém, už se řešila synkova pěst v cizím obličeji, protože tamní maminka si to nechtěla nechat líbit.
Synek dostal ředitelskou důtku a protože já jsem si nestěžovala (ono to strčení nahlásily spolužačky slečinky rovnou ředitelce), napadený kluk byl bez postihu...
Moje slečinka pár dnů kulhala, ovšem chlapec byl u lékaře a týden nemohl do školy...
Takový maminky bych z těch schodů taky strčila. Má smrada, co šikanuje ostatní, ale jak se mu něco stane, můžou za to všichni.
To i na slečinku řvala, že kvůli ní...

2 donPepe donPepe | Web | 16. listopadu 2016 v 19:23 | Reagovat

Někdy mi bylo jasné, proč se dítě špatně chová při setkání s rodiči. Několikrát jsem použil větu: Tak vy jste tedy rodiče, tak teď už to dává smysl :)

3 Teresa Teresa | Web | 24. listopadu 2016 v 21:12 | Reagovat

Já myslím, že dnes se dětem věnuje málojaký rodič. Nikdo nemá čas, všichni honí peníze nebo jsou zahledění sami do sebe, jsou nejistí, nestálí, žádný kontakt s přírodou. Mám příklad v práci, okolí, rodině. "Ve školce se mu nelíbí, tak ho tam vodím jen do oběda." Kluk má jít v září do školy, co když se mu tam taky nebude líbit? Taky jako nebude chodit do školy? "Když oni jsou potichu a nedělají blbiny jen když jim dám do ruky foťák, mobil, nebo je posadím před TV, já nevím, co mám prostě dělat." Spoustu dětí neumí pomalu ve 3 letech vůbec nic říct, chodí pořád na nočník, protože "nočník se mu nelíbí". Děti ve školce ani nemluvě, neumí se samy najíst, neumí se obléct, zavázat tkaničky, nic, protože jejich rodiče to pravděpodobně také neumí. Takovýhle "rodiče" by děti mít neměli. Chudáci. Co z nich asi tak vyroste, když nemají žádný vzor, respekt, hranice? "Jé, tos jim nemusela kupovat tu stavebnici, ony si s ní nehrajou, dostaly teď děcka tablet..."
Novodobé žaloby na učitelé mluví za své.  Všichni jsou ADHD, dyslektici, alergikové, astmatici, tuna prášku denně, co to jako je? Všichni chtějí miminko, rodinu, ale každý by si měl dát v první řadě facku a probrat se z naivity, zda toho je vůbec schopen. Inteligentní lidé 21. století jak vyšití. Radši končím, ještě bych se rozčílila... =)

4 donPepe donPepe | Web | 25. listopadu 2016 v 14:53 | Reagovat

[3]: Jo, tak nějak to je. Vadí mi svádění mála času na dobu. Dříve bylo hůř, ať si každý šáhne do svědomí, kolik času tráví ve virtuálním světě každý den ...

5 Elar Vršklobouk Elar Vršklobouk | Web | 1. prosince 2016 v 13:02 | Reagovat

Jo, vystihl jste to naprosto přesně. I v komantářích.
Mně stačí jít jen na nákup a nedokážu se udržet, abych mnohé situace nekomentovala.
Je mi čtyřiadvacet, dítě jsem si sice dovolit nemohla... ale určitě toho o výchově vím víc, než mnozí "moderní" rodiče.

Bože, jak jsou ti lidé úplně .... !
Oni snad mají svoje děti za naprogramované hračky.
A jak je dítě příliš svoucí, už nikdo nechápe, co se s děckem děje a ve školce/škole je hned nepřizpůsobivé a věčně na něj něco mají...

6 Hrobárka Hrobárka | Web | 1. prosince 2016 v 13:10 | Reagovat

Väčšina rodičov nezvláda výchovu svojich detí. Stačí ísť do obchodu a vidieť tie divadelné predstavenia :/

7 Eliss Eliss | Web | 1. prosince 2016 v 14:39 | Reagovat

Už ve třech letech jsou děti závislé na mobilech a počítačích, můj malý synovec má zkažený zrak, protože mu švagrová pouštěla pořád pohádky, místo toho aby si s ním hrála nebo ho něco pořádně učila...

8 donPepe donPepe | Web | 1. prosince 2016 v 18:12 | Reagovat

[5]: Díky

9 donPepe donPepe | Web | 1. prosince 2016 v 18:13 | Reagovat

[6]: Přesně tak

10 donPepe donPepe | Web | 1. prosince 2016 v 18:13 | Reagovat

[7]: No a to horší ještě čeká, bohužel ...

11 Ruža z Moravy Ruža z Moravy | E-mail | Web | 1. prosince 2016 v 20:45 | Reagovat

Jaký byl den matky před 50 lety bych mohla popsat. 5 měsíců mateřské, pak jesle, když se něco vyvrbilo neplacená mateřská dovolená. Z práce nakoupit, jít pro dítě-to musel jít tatínek, pak aspllečně domů. Teplá večeře čerstvě vařená a při ní si hlídat dítě, co dělá. Nebyla automatická pračka, sušička,ale klukům jsem jednomu, druhému i později třetímu četla každý den nejen pohádky, ale pak i dobrodružné knížky, povídala jim před spaním. Občas je uspával tatínek jednou pohádkou, kterou ten prostřední syn uměl nazpamět a opravoval ho. Nakonec nad tatínkem seděl a říkal:PST,MAMI TATA SPÍ...To byly krásné chvilky. Pak se teprve umylo nádobí, zašilo co třeba, připravilo oblečení na zítra a pod. radovánky. Chodili se mnou do obchodu, obhlíželi, pomáhali vybírat, nikdy neřvali, že to a to chtějí. Prostě jsem jim řekla, že pokud budou brečet, že to nedostanou. Sice ze mne vymámili nějakou tu drobnost, ale uměli "udělat oči". Nebyli nijak zvlášť hodní, ale potíže s nimi byli jen občas jako s každým dítětem, ne?

12 Ruža z Moravy Ruža z Moravy | E-mail | Web | 1. prosince 2016 v 20:46 | Reagovat

Za překlepy se omlouvám.A zkomolená slova.

13 Rogue Rogue | Web | 1. prosince 2016 v 21:11 | Reagovat

Přijde mi neskutečně smutné, jak to poslední dobou vypadá... Jak jsou děti zašité za mobily, počítači, rodiče s nimi nekomunikují a neví o nich zhola nic... Jak se neumí společně bavit... Všechno.

14 Běta Běta | 1. prosince 2016 v 23:11 | Reagovat

Stačí si zajít v poledne do jakékoliv hospody s dětským koutkem. To se jdou mámy prostě najíst a děcka dají do koutku, ať si s nimi poradí personál, ať klidně obtěžují všechny okolo, jen když dámy mají "na chvíli klid". Ono je to o tom, že dítě je investice, musí se mu věnovat čas, péče, o dalším času a deště dalším času ani nemluvě. Nejde ho jen "mít" a nechat ho "se vyvíjet" jako když nabíhá nový software. A to si uvědomuje jen velice málo lidí.

15 Aa'esha Aa'esha | 1. prosince 2016 v 23:44 | Reagovat

Je pravda, že dnešní rodiče nemají ani tušení, jak správně vychovávat, ale tenhle článek nepochycuje ani 5% daného problému.

16 Ruža z Moravy Ruža z Moravy | E-mail | Web | 2. prosince 2016 v 0:18 | Reagovat

[15]: To bude asi tím, že jsou zmatení. "Stará" výchova je jim k smíchu, my jsme nic neuměli, nevěděli a pod., chytají poznatky z internetu, mezi kamarádkami. Moderní výchova nepotlačující osobnost dítěte. Páni zlatí, vždyť tu osobnost z dítěte musí vychovat rodiče, vzít v potaz všechny jeho vlastnosti, nadání, nenutit ho dělat jen něco kvůli sobě, svým snům. Poslouchat dítě, bavit se s ním a pak mu poradit co má dělat, aby mohlo dělat co si přeje.  .

17 Aa'esha Aa'esha | 2. prosince 2016 v 0:51 | Reagovat

Rodiče si v první řadě neuvědomují odpovědnost, kterou na sebe berou, když si dítě pořídí. Jedna věc je, když patnáctileté dívenky otěhotní, protože se jim nechtělo čekat, nebo když maminka je na dítě sama, protože přítel si chtěl jen užívat a s náznakem starostí a odpovědnosti utíká jinam. Druhou věcí je, když už se najde někdo, kdo to dítě plánuje - v horším případě se do pár měsíců či let koná rozvod, protože na dítě ve skutečnosti nebyli připravení, v lepším případě spolu zůstanou i přes nepřipravenost. Dítě potřebuje stabilní rodinu, to je první bod, který je v české, potažmo evropské společnosti zcela kritický.
Alkohol, oslavy, kouření, v extrémnějších případech i drogy - tím vším určujete osud dítěte ještě předtím, než se narodí. Ale to nikomu starosti nedělá, protože 'když jsem těhotná, tak to přece musím zapít, ne?'

Dítě tedy roste, mluvit umí, ale nemluví. Je příliš malé na to, aby si uvědomovalo potřeby jiných, zatím je sotva schopné uvědomovat si samo sebe. Takže když mluví, dělá to pro uspokojení svých potřeb: buď "já chci to či ono" - a dočká se jen odseknutí, že to nedostane, nebo otázky, zejména otázka "proč?" - a rodiče odpoví na jednu či dvě otázky a pak ztratí trpělivost s tím, že na to nemají čas. Pokud nemají na dítě čas, proč si ho tedy pořizovali? Čas je to, co dítě potřebuje ze všeho nejvíce. Čas a trpělivost. Dvě věci, které ve výchově často úplně chybí. A potom je dítě nuceno mluvit a odpovídat na dotazy otravných příbuzných, jako by snad bylo cvičená opička. Když dítě nechce mluvit, tak ho nenuťte.

Jakmile je dost staré, šup s ním do školky. A pak se divíme, když dítě nemá dostatečně silný vztah a důvěru k rodičům. Jak by mohlo, když ve věku, ve kterém by se mělo učit tvořit vztahy, tráví většinu času s někým jiným? Ano, je potřeba zapojit jej do nějakého kolektivu - proč ho tedy raději nepošlete do kroužku, ať se naučí plavat, tančit nebo říct pár anglických slovíček, cokoliv, co dítě bude bavit. Jednou, dvakrát týdně mu kolektiv stačí. Zbytek času by v tomto věku mělo trávit s rodiči, samozřejmě s občasnými návštěvami kamarádů podobného věku.
A mělo by ten čas trávit venku, ne u elektroniky. Párkrát do měsíce pustit pohádku není podle mě špatné, ale sedět u televize od rána do večera je nesmysl. Dokonce i když prší. Dítě potřebuje imunitu, pokud zrovna není nebe celé ozářené blesky, dítě by i tak mělo být venku. Trocha vody nikoho nezabije, stačí se pořádně obléct.
Dále, děti těžko udrží pozornost u delších filmů, v nichž se nic očividného neděje. Mnohem poutavější jsou pro ně krátké, barevné filmy se zapamatovatelnými znělkami, často se opakující, takže si je dítě zapamatuje a pak má radost, když vidí to, co už si pamatuje. Ano, mluvím o reklamách. Mozek dítěte je jimi zcela zaplněn, tak se pak nedivte, když se dítě špatně učí. Místo, které bylo vyhrazeno pro učení, je již naplněno. Smetím.
V lepším případě dítě nenecháte koukat na filmy, které pro ně nejsou vhodné - s krvavými či milostnými scénami. Jenže dnes se i v kreslených pohádkách objevuje násilí, nahota, "hollywoodské" ideály krásy... zlí se stávají hlavními hrdiny a dítě pak neví, co je tedy vlastně správné a co ne, když pohádky ukazují ty špatné jako někoho, komu to dítě má fandit.

Pak dítě nastoupí do školy, kde přestávky tráví opět na mobilu či tabletu. Souhlasím se školním tabletem, respektive čtečkou, v níž jsou uložené ty knihy, do nichž se nepíše, takže dítě nemusí tahat těžkou aktovku, kterou si ničí záda (jež pak ještě víc oddělá při sezení u počítače). Navíc se tímto učí základní zacházení s elektronikou, které je přeci jen potřeba. Tímto způsobem se s elektronikou učí dostatečně, nepotřebuje tedy tablet nebo mobil na hraní her. Ano, pořiďte dítěti mobil, jehož jedinými funkcemi jsou čas, volání a smsky. Je dobré být s dítětem ve spojení, pokud by se ocitlo v nebezpečné situaci. Takže mu taky vysvětlete, že nemá volat kvůli každé blbosti.
Když se pak dítě učí doma, rodiče si zvolí jeden ze dvou extrémů: úkoly za něj vyplňují sami, tudíž se dítě nic nenaučí, nebo na dítě nemají čas, což záhy vyústí v to, že dítě úkoly nedělá, nebo je zkrátka dělá špatně, protože občas potřebuje něco dovysvětlit. Další věcí je, když rodiče sami nevědí odpovědi na otázky z nižšího stupně základní školy (jak je to možné, nechápu).
V téhle době začne být otázka "proč?" ještě naléhavější, a je ještě důležitější mít trpělivost a vysvětlovat. Vysvětlovat stejně, jako byste to vysvětlili dospělému. Dítě nebude zcela chápat vaše důvody, ale pocit, že s ním zacházíte jako s dospělým, mu postačí. Později pak začne chápat a věřte mi, ocení, že mu to bylo vysvětleno už dříve. Odpověď "protože jsem to řekl/a" dítěti rozhodně stačit nebude. Buď mu tím zcela podkopete sebedůvěru, a pak na vás bude i v dospělosti závislé, očekávající, až řeknete. Nebo se naučí nenávidět a zpochybňovat vaši autoritu, a záhy cokoliv, co řeknete, bude znamenat, že musí udělat pravý opak, prostě 'protože jste to řekli.'
Další věcí je říkat dítěti, že tohle je správné a tamto je špatné, zatímco se podle vašich slov sami nechováte. Nejenže dítěti je zcela ukradené, co říkáte, a vždy bude kopírovat chování, které vidí, ale také si brzy uvědomí, že tu něco nehraje, že jím manipulujete. Takže jestli chcete, aby vaše dítě nelhalo, tak na rovinu říkejte známým, že prostě nemáte náladu, a nevykládejte jim pohádky o tom, jak je dítě nemocné nebo vám do toho zrovna něco přišlo. Jsou to taky lidi a ocitli se v podobných situacích, takže pokud to nejsou pokrytci, pochopí, že ne vždycky musíte být v náladě. A jestliže to pokrytci jsou, nejsou to pro vás vhodní přátelé.
Vykládat dětem o Ježíškovi nemá cenu, protože v televizi viděli jednak Santu (a jak je možné, že některým dětem nosí dárky Santa a jiným Ježíšek?), jednak viděli filmy, ze kterých je očividné, že dárky nosí rodiče. A co je na tom špatného? Co myslíte, ocení více dárek od někoho, koho ani neznají, a kdo jim ten dárek dá jen proto, že ho prostě dává všem, nebo dárek od rodičů, jako důkaz toho, že jej milují?

Neuvěřitelným problémem je školní systém, který dítě učí memorizovat. Cca do páté třídy se dítě skutečně učí, později už jen memorizuje. Nikdo po dítěti nevyžaduje požívání naučených znalostí - jen se to nauč a hned po testu zapomeň, protože přesně to se po tobě vyžaduje. I kdyby dítě nezapomnělo vše, co se tímto způsobem naučí a zůstanou mu tak znalosti - tyto znalosti jsou planými informacemi (často navíc věci, které využije jedno dítě z tisíce, přesto se to musí učit všichni), dítě neumí tyto informace využít. Je skvělé vědět, že oheň pálí, ale něco jiného je uvědomovat si, že když pálí, tak do něj nebudu strkat ruce. Bohužel děti jsou učeny zapamatovat si, že oheň pálí, ale nejsou vedeny k tomu, aby tu informaci využili. A nemluvím o tom, aby si zapamatovaly "oheň pálí, takže se na něj nešahá," ale aby si zapamatovaly "oheň pálí" a SAMI si uměli domyslet zbytek.

Je toho víc, ale nemám zas tolik času, abych vše vypisovala, tohle je podle mě to nejdůležitější.

18 Aa'esha Aa'esha | 2. prosince 2016 v 1:05 | Reagovat

[16]: S tím úplně nesouhlasím, ale možná, že myslíme to samé, jen bych to řekla jinak. Dítě by mělo být vedeno k tomu, aby si samo vypěstovalo svou osobnost. Tedy, neměly by mu být cpány nevyplněné sny rodičů a plány na to, že jejich dcera bude doktorka a syn inženýr. Osobnost má každý svou a musí si jí sám vybrat. Na druhou stranu, dítě musí být vedeno k tomu, aby si vybralo správně - tedy musí pochopit nějaké základní hodnoty jako "ubližovat je špatné" a "čistit si zuby je dobré." Nastavení hodnot by mělo být zcela dostatečné k tomu, aby si dítě samo vybralo správně. Dalším problémem je, že mezi rodiči a dětmi není žádná důvěra. A důvěra musí být vždy oboustranná, takže rodič by měl dítěti poskytovat informace, o něž dítě žádá a ne jej odbývat, že na to je moc malé. Důležitá je v tomto bodě také komunikace ohledně intimity - ten rozhovor nikdy nebude příjemný, ale čím dříve, tím lépe. Čím dřív dítě začne projevovat zájem o to, jak se narodilo, mělo by mu to být popravdě vysvětleno. Je-li mu to vysvětleno brzy, bude pak mít důvěru k rodičům a poslechne je, až mu budou radit, že má počkat. Bohužel tohle většina rodičů absolutně nezvládá, takže se děti dozvídají informace od svých kamarádů a to dopadá špatně. To ale odbočuji. Je-li správně nastavena důvěra, dítě bude spíše poslouchat rady a nebude je považovat za pouhou manipulaci. Ale rodiče by si měli také uvědomit, že dítě má vlastní sny a touhy, a je něco jiného radit, pokud se dítě směřuje špatným směrem, a něco jiného mu vnucovat svůj pohled na věc, přestože ve skutečnosti dítě nic špatného nedělá.

19 Babs Babs | E-mail | 2. prosince 2016 v 4:21 | Reagovat

Dnešní výchova naštěstí přinese své ovoce těm, kdo se na ní podíleli. Oni to nejsou jen rodiče, ale často i babičky, které jakoby zapomněly a přidají se k nezodpovědným rodičům strachy, aby je vnouče nezavrhlo. No tak je jednou třeba podřízne, no ... "co na tom"

20 donPepe donPepe | Web | 2. prosince 2016 v 7:48 | Reagovat

[11]:Krásně popsáno, klobouk dolů. I proto je třeba si rodičů vážit, jak to zvládli v daleko těžší době.

21 donPepe donPepe | Web | 2. prosince 2016 v 7:51 | Reagovat

[12]: v pořádku :)

22 donPepe donPepe | Web | 2. prosince 2016 v 7:52 | Reagovat

[13]: a proto jim půjde i daleko hůře navazování vztahů v dospělosti.

23 donPepe donPepe | Web | 2. prosince 2016 v 7:56 | Reagovat

[15]: kdybych měl rozebrat do hloubky, není to článek, ale kniha. Dle mého článek má být krátký, úderný a pak nutit k přemýšlení nad tématem. Další neřest nejen mládeže - nad otázkou se nezamyslí, nepřemýšlí, ale vyhledává se na síti. Smutné.

24 donPepe donPepe | Web | 2. prosince 2016 v 7:59 | Reagovat

[19]: Nebezpečné je, že rodiče v tom ani nevidí problém a opravdu spoléhají, že dítě jako zázrakem zmoudří a scény bude dělat jen jako malé. Ne, jen se jeho frustrace a vztek bude projevovat jinak. v tu chvíli je pak na řešení problému opravdu pozdě. "Vylepšit: chování dospělého terapií je na dlouho  a často bez výsledku.

25 donPepe donPepe | Web | 2. prosince 2016 v 8:15 | Reagovat

[17]: Jen krátce. Třeba, že někteří rodiče nedokáží pomoci na prvním stupni dítěti. Ono se dnes učí úplně jinými výukovými metodami než když chodili do školy rodiče a jestli těm škola moc nešla, mají problém si osvojit jiný přístup a metody, než si pamatují. To pracovně řeším neustále. A k těm tabletům a technologiím: jsou už součástí doby, musí se vyvážit míra užívání a je to těžké v tom, že trendům podléhají i rodiče, i pro ně to je nové a líbí se jim to.
A ještě k připravenosti a nepřipravenosti. Je to složité, odkládá se pro osobní nestatečnost a nechtění přijetí odpovědnosti. Mnoho lákadel, možností, proč se vázat. a na druhou stranu neschopnost řešit problémy. při sebemenším rozkolu se klaní k rozchodu nebo rozvodu, posléze k dohadování o děti, střídavou péči, alimenty, majetek. a dítě vyrůstá v rozkolu. Problém, že stále více očekáváme, že za nás vyřeší stát. Vdám se, mám dítě, podvádí mě, utrácí, pije ? Státe vyřeš to. Osobní odpovědnost odpadá. Platí pro ženy i muže. Jsme méně samostatní, čekáme řešení od druhých, potažmo státu. a to vše pak předáváme dál. Celkově to nemůže dopadnout dobře, ale třeba jen malujeme čerta na zeď. :)

26 donPepe donPepe | Web | 2. prosince 2016 v 8:17 | Reagovat

[14]: a když si to uvědomí, je pozdě. Správně, je to investice do budoucnosti. když jí nevěnujeme potřebný čas, nedopadne dobře.

27 donPepe donPepe | Web | 2. prosince 2016 v 8:23 | Reagovat

[16]: Tak vždy dochází ke střetu generací s tím, že staří dělali vše blbě a mladí to budou dělat jinak - součást vývoje. Já něco převzal, něco ne. Snažil jsem se vynechat věci, které jsem špatně vnímal. Např. doma jsem nikdy nepil, nekouřím, zeleninu jsem nenutil jíst, ale podával v takové podobě  a s legendou, že nikdy nic nezbylo. Vždy je nějaká další varianta a člověk se učí celý život, ale chápu že třeba ve dvaceti má člověk svůj jasný názor na vše :), ale to přejde.

28 donPepe donPepe | Web | 2. prosince 2016 v 8:25 | Reagovat

[18]: Vztah, důvěra, komunikace, pravda, otevřenost, upřímnost a hlavně spoustu času. A není hanba dítěti přiznat chybu. A neustále se učit a vnímat změny, zapracovávat je. Prostě složitý celoživotní úděl. Ale jen ten má smysl.

29 Alka-fejetony Alka-fejetony | E-mail | 2. prosince 2016 v 10:51 | Reagovat

Nóóóo, nebudu to hrotit, že děti máme takové, jaké jsme si vychovali a ony podle toho vychovávají své děti... protože to je pravda jen na 50 %; další půlku zařídí společnost jako taková.
Nicméně nevidím to tak černě, jako vy všichni (téměř).
Moje vnoučata ( první a třetí třída) taky mají tablet a Člověče nezlob se hrají radši na něm než "na živo".
Nejspíš v životě necvrnkala kuličky (bydlí v Plzni, silnice z obou stran), skákat přes švihadlo jsem je naučila já, když tu byla před pár lety na Velikonoce...Ale k Vánocům ode mne dostávají knížky, které jim rodiče čtou, knížky, které si začínají číst sama...chodí hrát flórbal, i na flétnu, tuším, že i košíkovou. Jo Plzeň není to pravé ořechové, aby vnoučata mohla hrát Krvavé koleno, nebo Sochy - ale dají se najít jiné aktivity... Ano je to i o čase, ale zejména je to - podle mne - o té komunikaci. Fakt to ale až takhle černě nevidím.

30 Amia Amia | E-mail | Web | 2. prosince 2016 v 10:52 | Reagovat

Mně vadí hlavně ta přehnaná ochrana sledování, z toho se odvíjí snad všechno, co mě trápí. Na druhou stranu na dítě mám nejen spoustu času, ale ani ho nechci, ovšem... mám oči :D

Že mají děti tablety a počítače není problém. Znám několik dětí a začínajících puberťáků, kteří tohle mají odmala a i tak je pořád potkávám venku na kolech, jen tak, s kamarády, pokoušejí se se kooulovat s prozatímním nedostatkem sněhu...
Vlastnit něco takového neznamená, že už nikdy nebudou chodit ven (dobře, lézt po stromech jsem je ještě neviděla :D )

Mnohem horší je, když rodiče dají mobil a pak jsou to oni, kdo jim neustále volá, kde jsou, co dělají a kdy přijdou domů.
Ohledně praní, kdyby šlo i jen o to praštit-strčit. Zažila jsem období, kdy jste se na dítě jenom zamračili a už se na vás sesypaly vlastní i blízké maminky, co si dovolujete být oškliví na jejich dítě. Dotknout se ho by pak bylo snad na lynč  :(  To už je doufám pryč.

[17]: S většinou víceméně souhlasím. Je to hodně zajímavé: ano, pravda, ale vlastně ne :D

Ohradím se ale vůči Ježíškovi. Udržovat legendu o Ježíškovi MÁ cenu a je to správné, hezké a celou osobností doufám, že to tak i zůstane.
S křesťanstvím si Vánoce už sice (většinou) nespojujeme, ale Ježíšek přináší dětem do života kouzlo a trochu té radostné nálady.
Kritizovala jste/jsi (nějak najednou nevím :) )české, potažmo evropské, ,,tradice" a zvyky.
Mám na mysli třeba pití piva, tak celkově chování, jestli se mýlím, tak se omlouvám.
A najednou je špatné vykládat o Ježíškovi, což je krásná tradice? Napříč světem, i když každému nosí dárky někdo jiný?
Mimochodem, na případnou otázku ,,Proč někomu nosí Santa a někomu Ježíšek" je naprosto jednoduchá - protože Rusům nosí zase Děda Mráz a tak. Jen jeden by to nestíhal.  :)
Rodiče dávají dárky k narozeninám a během roku kupují drobnější přání. Je jasné, že dítě milují a že dávají dárky. Na Vánoce ale nosí dárky Ježíšek a VŠEM.
Já osobně jsem se v dětství nikdy neptala, proč dárky nenosí rodiče - ani mě nenapadla, dárky mám přece od Ježíška. Proč americkým dětem nosí dárky Santa - je to jen film, s vlastními Vánoci jsem si to nikdy nespojila. V dětsví si neřekneš/te, že Ježíšek dává dárky všem, takže to vlastně vůbec nemá cenu. Za další, ona legenda o třech králích a dalších, obdarovávajících malého Ježíška v Betlémě, se traduje i v ateistických domácnostech. A Ježíšek, malé miminko dávající dárky je mi a vždycky bylo mnohem sympatičtější, než tlusťok v červeném kožichu, který vyrábí dárky na běžícím pásu a s elfy jako dělníky. Ježíšek je kouzlo, Santa je... ať si ho nechají.

31 donPepe donPepe | Web | 2. prosince 2016 v 11:06 | Reagovat

[29]: Černý scénář vede k zamyšlení nad tématem, k získání jiného úhlu pohledu. Znám samozřejmě i rodiny s dětmi, kde vše funguje, jak má, ale poslední dobou převažují negativa i díky neúplným rodinám, kde si rodiče řeší své problémy skrz dítě,a pak není čas na komunikaci a péči.

32 donPepe donPepe | Web | 2. prosince 2016 v 11:08 | Reagovat

[30]: Sleduji trend, kdy se rodiče zaměřují právě jen na kontrolu a spoléhají zároveň, že jejich problémy má řešit někdo jiný. škola, stát, soudy.

33 donPepe donPepe | Web | 2. prosince 2016 v 11:10 | Reagovat

[30]: Souhlas.

34 Ruža z Moravy Ruža z Moravy | E-mail | Web | 2. prosince 2016 v 12:02 | Reagovat

Napsala jste toho hodně, ale právě to jsme dělali. Kluci nebyli nuceni k ničemu co je nebavilo, akorát k učení jsem je nabádala. Psát úkoly do školy, připravit si věci a pak si jít hrát, běhat s kamarády a podobně. Mohli kdykoliv za mnou přijít. Ono i při nějaké činnosti se dá mluvit, odpovídat na dotazy. Vše přístupně věku vysvětlit.
Mimochodem, jesle ani školka dítěti neublíží, když je dobře zajištěno, včas pro něj chozeno, bere to jako samozřejmost. Rodiče chodí do práce, oni do školky, pak do školy. Mobily nebyly a přesto jsme měli přes kluky větší kontrolu než dnes. Nic se ale nemá přehánět, toho je třeba se držet. Zájmy dítěte podporovat, přestože je fakt, že je s přibývajícími léty mění.Naši kluci mají svoji práci rádi. Je fakt, že všichni vystudovali VŠ, ale nenutili jsme je k tomu. Jen to- co začneš, dokonči! Nakonec dobrý řemeslník je pro život užitečný a oni se leccos nasučili o prázdninách na brigádách, kdy- co si vydělali, měli pro sebe.

35 Ruža z Moravy Ruža z Moravy | E-mail | Web | 2. prosince 2016 v 12:03 | Reagovat

[34]:leccos naučili- i manuálně dělat, aby mohli posoudit, co je víc baví.

36 Aa'esha Aa'esha | 2. prosince 2016 v 13:08 | Reagovat

[30]: To dítě si pak myslí, že mu dárek přinesl Ježíšek. A ano, může to mít svoje kouzlo. Ale nemá mnohem větší kouzlo to, když dítě ví, že na něj myslí rodiče? Že ne někdo cizí, ale jeho milovaní jej také milují? Prostě nechápu, jakou má cenu dětem nalhávat, že dárky dostávají od někoho, koho neznají, namísto aby si děti mohly vychutnat pocit, že jsou milovány svými rodiči.

A Santa se mi samozřejmě nelíbí ještě víc. Ježíšek má alespoň nějakou logiku - slaví se jeho narozeniny, a namísto, abychom dárky dávali jemu, je nosí on nám. Ale Santa? Slaví se narození Ježíše, ale dárky nosí nějaký děda ze severu. Logiku to nemá žádnou.

37 Aa'esha Aa'esha | 2. prosince 2016 v 13:18 | Reagovat

[34]: S tím tedy plně souhlasím :) já měla dětství podobné a přestože jsem jako autista tradičním způsobem výchovy čas od času trpěla (když mě třeba rodiče nutili zdravit, protože si mysleli, že se mi prostě nechce jako jiným lidem, zatímco já se trápila otázkou, jestli mám říct 'ahoj' nebo 'dobrý den' a ve výsledku jsem neřekla nic a byla jsem bita), nikdy bych neměla. Rozhodně ne za dětství zaplněné elektronikou. Když všechny děti okolo mě měly mobily s hrami a hudbou a já teprve v deseti letech dostala mobil, který navíc nic neuměl, byla jsem smutná, ale dnes si toho velmi vážím. Děti potřebují pohyb, dovádění, dětskou nevinnost.

Jasně, že školka není univerzální zlo, tak jsem to nemyslela. Jen jsem chtěla poukázat na chování mnohých dnešních rodičů - dítě vyzvednout v pět odpoledne a i pak se mu věnovat jen minimálně...

On ani ten mobil nemusí nutně být katastrofa. Jak psáno výše, někteří jedinci i přesto budou lítat venku. Jenže proč to riskovat? Jak můžu vědět, že zrovna moje dítě se na elektroniku neupne? Zatímco mám jistotu, že chybět mu nebude.

38 donPepe donPepe | Web | 2. prosince 2016 v 14:06 | Reagovat

[36]: A kdo ví, kdo nám bude nosit dárky za pár let, předpokládám, že nějaká aplikace nebo zelený hermafrodit Alza :)

39 Amia Amia | E-mail | Web | 2. prosince 2016 v 14:21 | Reagovat

[36]: To je účel, aby si dítě myslelo, že mu dárek přinesl Ježíšek :D
A i jsem psala: dítě už ví, že na něj rodiče myslí. Myslí na něj a dárky pro něj na jeho narozeniny. Já osobně dostávala dárky i o svátku, když přijeli s ciziny, občas koupili něco drobného jen tak. Doteď mám náušnice, které mi přinesla mamka s tím, že je ,,prostě musela koupit" :)

A Ježíšek v té době není ,,někdo cizí". Asi není nejlepší ho srovnávat s Večerníčkem, ale je to podobné - pohádky na dobrou noc nosí Večerníček. I když jeho ,,výstup" (pohádka, dárek pod stromkem) je naprosto reálný, on sám není brán na stejné úrovni jako soused odvedle.
Není cizí.

O Santovi škoda mluvit :(
(Navíc jsem teď někdy četla, že dost podobně jako jiné postavy a zvyky, byl Santa původně krutá,  dospělé trestající a nebezpečná postava :D )

40 Amia Amia | E-mail | Web | 2. prosince 2016 v 14:22 | Reagovat

[38]: Alza bude přece chodit v létě. Už to dokonce dělá :D

41 donPepe donPepe | Web | 2. prosince 2016 v 15:02 | Reagovat

[40]: Já myslím, že bude chodit pořád ...

42 Aa'esha Aa'esha | 2. prosince 2016 v 18:04 | Reagovat

[39]: Santa je svatý Nikolas - Mikuláš. V Americe si je popletli, Čechům naopak jeden svátek nestačí. O Ježíškovi nemá cenu se dohadovat - můžeme se jen shodnout, že se neshodneme :)

43 Aa'esha Aa'esha | 2. prosince 2016 v 18:08 | Reagovat

[38]: Tady v Kanadě vidím na každém kroku figuríny mimoňů v santovském obleku..
http://minionsmania.com/wp-content/uploads/2016/07/35-Ft-Minion-Stuart-with-Santa-Hat-Outdoor-Christmas-Inflatable-0.jpg

44 donPepe donPepe | Web | 2. prosince 2016 v 21:31 | Reagovat

A nebo tak :)

45 Amia Amia | E-mail | Web | 3. prosince 2016 v 16:47 | Reagovat

[42]: Vím, že je Nicolas, ale unikla mi jeho souvislost s Mikulášem.

Proč jen Čechům? Američani mají ještě Díkůvzdání, Židé sedmidenní chanuku...  :D

Jestli dětem spojovat Vánoce s Ježíškem? :)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama